Nyfiken på Ulric Wilhelmsson…
För knappt ett år sedan startade Ulric Wilhelmsson sin nya resa som koncernchef på Svenska Trävarugruppen AB. Svenska Trävarugruppen (STVG) ägs av Peter Gyllenhammar AB, ett investmentbolag där ägaren Peter Gyllenhammar har en stark tro på att trä är framtidens material. Det är en relativt nystartad koncern vars vision är att vara en modern one-stop-shop för träbaserade produkter.
När Ulric tog sig an uppdraget som koncernchef så bestod STVG av två bolag, Direktlaminat i Hjortsberga och Wiwood i Vittsjö. Peter Gyllenhammar var tydlig med sin tillväxtstrategi och Ulric har på mindre än ett år varit med och förvärvat inte mindre än tre bolag.
Hur var det att ta sig an rollen som koncernchef på Svenska Trävarugruppen?
För mig var det som en livsdröm som gick i uppfyllelse. Peter är en fantastisk entreprenör, och att få skapa en koncern tillsammans med en ägare som både vill och kan, är en magisk känsla. Jag har min bakgrund i Gunnebo, där jag i stort sett har jobbat inom alla områden utom inköp, och därifrån har jag med mig kunskaper om både försäljning, produktion och organisation. Det känns riktigt roligt att få använda mig av dessa kunskaper nu när vi växer som vi gör.
Tre förvärv på mindre än ett år, hur har ni hanterat det?
Det har gått bra. Det är klart att det är tufft att integrera bolagen, men det måste också få ta lite tid. Med tanke på att detta är en ny koncern så finns det inte någon uttalad kultur som vi kan föra över, utan alla bolag tar ju med sig något in i gruppen. Och i det jobbet så är koncernledningen viktig, det gäller att alla tar ansvar för hela koncernen och alla delar, och inte bara blir specialister på sitt område.
Ni har förvärvat bolag som i vissa fall har en historik av att inte ha varit så lönsamma, hur resonerar ni kring det?
Vår strategi är att titta på bolag inom träbranschen, vi brukar skoja om att ”finns det bara ett sågspån i fabriken så är bolaget intressant”. Men skämt åsido, vi har ett mycket brett perspektiv när vi analyserar möjliga förvärv. Vi tror att bredden som vi kan erbjuda kunderna är en av nycklarna, liksom synergierna i bland annat sälj- och inköpsorganisationen.
Vilka har de största utmaningarna varit?
En utmaning har varit att gå från det storskaliga till att tillfredsställa en marknad som har blivit mer småskalig. Våra kunder vill inte lägga produkter på lager och det ställer krav på att vi har effektiva logistiklösningar. Sen är ju självklart Coronaviruset en utmaning för oss, liksom för så många andra. Många kunder vill inte ta emot säljbesök, och vi måste ställa om till en ännu högre digital marknadsnärvaro. Men vi har en stark säljorganisation med bra driv, så det löser vi.
Hur är det att ha ett investmentbolag som ägare?
Det är riktigt roligt. Vi har en gemensam målbild och bygger detta tillsammans. Peter har byggt upp sitt investmentbolag genom att vara försiktigt aggressiv, vilket har resulterat i ett kapitalstarkt bolag. Vi kompletterar varandra bra, vi båda älskar att göra affärer och så har vi Carina Heilborn, CFO i PG AB, som är en hälsosam broms för oss. I framtiden är det inte helt otänkbart med en börsnotering, vilket givetvis också känns väldigt spännande.
Vad tar du med dig för personliga lärdomar?
Den ena är att inte starta för mycket samtidigt, det är viktigt att prioritera. Det andra är att när man jobbar med organisationen så tar allting mycket längre tid än vad man tror. Och man har ju med människor att göra, det måste få ta lite tid att göra förändringar. Men allt går om man vill!
Som konsulter på Re-Source har vi förmånen att få jobba med spännande bolag och engagerande människor; Ulric, Peter och Carina är inga undantag. En viktig del i våra uppdrag är att ge kandidaterna en tydlig bild av vad de kan förvänta sig vid en eventuell anställning, och också säkerställa att kandidaten kommer att kunna trivas och leverera resultat i den miljö och med de förutsättningar som erbjuds. Det är den matchningen som är kärnan i vårt erbjudande, och det är också mot detta som vi också erbjuder en generös garantitid.