Kommunikationsansvarig
Vi på Kretslopp Sydost arbetar engagerat för att skapa ett hållbart, kvalitativt och miljöinriktat samhälle genom att överträffa i avfallshanteringen. Varje dag arbetar vi för att skapa kundupplevelser i världsklass och bidra till ett bättre samhälle. Hos oss på Kretslopp Sydost sätter vi alltid våra medarbetare, medborgare och vår miljö i fokus. Vi är måna om vår värdegrund och stolta över vårt arbetssätt. Hos oss har alla medarbetare möjlighet att fatta beslut och ta initiativ som för oss närmre våra mål, och vår arbetsmiljö präglas av högt tempo, arbetsglädje och en härlig energinivå. Läs gärna mer på www.kretsloppsydost.se.
Tjänstebeskrivning
Som Kommunikationsansvarig kommer du ha ett övergripande ansvar gällande förbundets information och kommunikation. En stor del av uppdraget handlar om att planera och initiera actions för att nå målen i kommunikationsplanen samt att följa upp och säkerställa att du också levererar på målen. Du kommer även ansvara för den årliga uppdateringen av kommunikationsplanen.
I uppdraget ligger att hantera både den interna och den externa kommunikationen. I båda fallen är det viktigt att arbeta nära verksamheten; att sätta sig in i verksamhetens årshjul och planera kommunikationen efter det, att kroka arm med kundservice för att förstå vad kunden frågar om, samt att ha ett öra och lyssna kring verksamhetens behov. Du behöver sätta dig in i verksamheten för att förstå vad som behöver kommuniceras, och det är viktigt att du är proaktiv, tar egna initiativ och kommer med förslag till relevant kommunikation.
Rollen som kommunikationsansvarig innebär även att du deltar i mässor och events; där möter du och lär känna kunden. Ibland håller du föredrag för olika intressentgrupper och ibland är du med när det kommer studiebesök till ÅVC. Det innebär att vissa arbetsuppgifter förekommer utanför ordinarie arbetstid.
En del av uppdraget handlar om omvärldsbevakning, det är av stor vikt att du håller dig informerad kring vad som händer i branschen och hur förbundet kan komma att påverkas av till exempel direktiv från EU. Branschorganisationen Avfall Sverige har en grupp för branschens kommunikatörer, och de kan också bistå med guider, bilder och texter vad gäller kommunikation och information. Det finns också mycket kunskap och kompetens inom andra avfallsbolag i Sverige, varför nätverkande är en viktig arbetsuppgift.
Press och media kommer vara en del av din vardag. Avfall är ett område som berör allmänheten, därav kommer proaktiva pressmeddelande till allmänheten vara en del i arbetet, liksom att reaktivt hantera pressens frågor. En annan del blir att stötta verksamhetens chefer i deras kontakter med media.
Andra delar som är viktiga i rollen är att ansvara för förbundets varumärkesstrategi och grafiska profil. Du ansvarar för den digitala kommunikationen, vilket handlar om intranät såväl som hemsida och social media. Det finns upparbetade samarbeten med olika byråer, och dessa kontakter ansvarar du för. Du rapporterar till Miljö- och utvecklingschefen men arbetar mycket nära Förbundsdirektör, och uppdrag kan även komma från andra delar av organisationen.
Din bakgrund och dina egenskaper
Vi söker dig med en akademisk examen inom information eller kommunikation, eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du är en erfaren kommunikatör och har du även erfarenhet av offentlig verksamhet så är det meriterande. Som person är du driven och trivs med högt tempo, du är nyfiken, modig och kreativ med en strategisk förmåga och ett operativt förhållningssätt.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Anna Persson på Re-Source AB, på telefon 072-720 720 5 eller anna.persson@re-source.se. Vill du göra en konfidentiell och förutsättningslös intresseanmälan så gör du det nedan. Vi arbetar med löpande urval så visa gärna ditt intresse redan idag.
Välkommen!