Interim Ekonomichef
Södra Smålands avfall och miljö erbjuder resurseffektiva och kretsloppsanpassade lösningar åt privatpersoner och verksamheter för att minimera, ta hand om och omvandla avfall till resurser. Vi sysselsätter idag ca 120 anställda och omsätter ca 300 MSEK. För mer information, läs på www.ssam.se.
Tjänstebeskrivning
Här finns en roll för dig som vill stötta SSAM i vår fortsatta resa mot Ett Småland utan avfall! Som interim Ekonomichef får du en möjlighet att arbeta nära verksamheten och driva utvecklingen inom ekonomiområdet. Ditt bidrag till organisationen kommer spela en viktig roll framåt!
Vi ansvarar på ägarnas uppdrag för det kommunala ansvaret att samla in, transportera och omhänderta kommunalt avfall, vilket sker i egen regi i samtliga kommuner. Det finns ett tydligt uppdrag från ägarna; att för ägarkommunerna tillgodose behovet av miljömässig och kostnadseffektiv hantering av hushållsavfall samt verksamhetsavfall. Vi ska vara aktivt i delägarkommunernas utvecklingsarbete för att främja en god miljö och hög service till kund och näringsliv. Verksamheten har varit i gång sedan 1 januari 2019, efter en sammanslagning av avfallsverksamheterna i respektive kommun.
Avdelningen Ekonomi och upphandling är en av fyra avdelningar inom SSAM, och utöver ekonomichef finns här en controller och en ekonomiassistent, samt två medarbetare som arbetar med upphandling. Vår ekonomichef planerar att ta föräldraledigt och vi söker därför en interim ekonomichef.
Din övergripande uppgift blir att leda och fördela arbetet inom avdelningen. Här behöver du coacha och utveckla medarbetarna, och även säkerställa att de har förutsättningar för att kunna leverera enligt bolagets mål. Du kommer att vara processägare av ekonomiavdelningens processer och ansvarig för det löpande arbetet inom avdelningen, och du kommer även att arbeta med ständiga förbättringar vad gäller utveckling av rutiner och processer.
Vi har 6-8 styrelsemöten per år, och med tanke på att vi har en politiskt tillsatt styrelse kommer en mycket viktig uppgift att vara att säkerställa relevanta ekonomiska underlag till styrelsemötena samt att föredra dessa.
Ekonomiavdelningen är en stödfunktion, därav är det viktigt att förstå och samarbeta nära kärnverksamheten. För att lyckas i din roll är det viktigt att utveckla goda relationer med både avdelningschefer och enhetschefer samt att säkerställa att varje del av organisationen är väl insatt i hur ekonomiska beslut påverkar verksamheten.
Som chef för avdelningen är du en del av bolagets ledningsgrupp och du rapporterar till VD.
Din bakgrund och dina egenskaper
Vi söker dig med akademisk examen inom ekonomi och god ledarerfarenhet. Om du har tidigare erfarenhet av offentlig sektor är det en fördel. Du är kommunikativ, talar och skriver svenska obehindrat och du har goda kunskaper i office-paketet. Som person är du strukturerad och analytisk och du har en god förmåga att bygga relationer.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Anna Persson på Re-Source AB, på telefon 072-720 720 5 eller anna.persson@re-source.se. Vill du göra en konfidentiell och förutsättningslös intresseanmälan så gör du det nedan! Vi arbetar med löpande urval så visa gärna ditt intresse redan idag.
Välkommen!